Eduskunta on hajotettu
seitsemän kertaa Suomen itsenäisyyden aikana. Viimeksi näin kävi vuonna 1975,
kun presidentti Kekkonen kyllästyi hallituspuolueiden riitelyyn.
Parlamentin hajottaminen
kuuluu länsimaisen demokratian keinovalikoimaan. Suomessa eduskunnan
hajottamisesta on kuitenkin tehty hyvin vaikeaa. Vuosituhannen vaihteessa
sorvatun uuden perustuslain mukaan presidentti voi lähettää kansanedustajat
takaisin vaalikentille vain pääministerin perustellusta aloitteesta ja
eduskuntaryhmiä kuultuaan.
Hajottaminen on tämän takia
hyvin epätodennäköistä, lähes mahdotonta. Parlamentti tulisi hajottaa silloin, kun
parlamentarismi ei toimi tai päätöksiä ei synny. Pääministeri on silloin mitä
suurimassa määrin itse osa ongelmaa. Ehdottaako poliittisen järjestelmän
ylimmällä pallilla istuva pääministeri, että hänen oma työnsä loppuu? Ei ehdota.
Jos pääministeri väsyy, saman puolueen toinen mies tai nainen ottaa hänen
paikkansa.
Parlamentarismilta puuttuu
sulake. Politiikan ylikuumenemisen estämiseen ei ole mekanismia. Jos demokratia
menettää toimintakykynsä, se jää perustuslain vangiksi seuraaviin vaaleihin
saakka.
Päätöstä perusteltiin
aikoinaan presidentin valtaoikeuksien rajoittamisella. Ratkaisu oli
eduskunnalle mieluinen myös siksi, että samalla kansanedustajat tulivat
suojelleeksi myös omia työpaikkojaan. Kukapa hyvästä duunista luopuisi, jos sen
voi omalla päätöksellään myös pitää?
Tämä on inhimillisesti ymmärrettävää
mutta Suomelle väärin. Kansanedustajista on tullut kansan palkkaamia työntekijöitä
sen sijaan että he olisivat kansan edustajia. Heitä pitää palkita tärkeästä kansanedustamisesta
eikä päivätyöstä. Nyt he ovat säätäneet peruslakiin työpaikan ja vieläpä itselleen
erinomaisen työsuhdeturvan. Politiikasta on tullut ura, asema ja etujen
keräämisprojekti.
Todellinen kansan edustaja
asettaa kansan edun oman etunsa edelle. Suomalaiset parlamentaarikot edustavat
kuitenkin ensi sijassa itseään ja ajavat etenkin omaa asiaansa.
2000-luvulla, uuden
perustuslain aikana, suomalaisen demokratian toimintakyky on heikentynyt eikä
parantunut.
Tarvitaan joku, joka pystyy
panemaan pelin poikki pattitilanteessa. Tarvitaan virtapiikistä laukeava
sulake, ettei talo pala. Eduskunnan hajottamisesta pitää tehdä helpompaa kuin
se nyt on. Tasavallan presidentille tulisi
palauttaa tämä oikeus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti